10.12.2025
Tilitietojen ja maksunsaajan tarkastaminen laskua maksettaessa
Pankit ovat aloittaneet lokakuun alussa uuden tarkistuksen, jossa verrataan maksun saajan nimeä ja tilinumeroa. Tarkistus on aiheuttanut osalle asiakkaista ilmoituksen Loimaan Veden vesilaskua maksettaessa.
Verkkopankki voi näyttää viestin, jonka mukaan tilinumero ja saajan nimi eivät täsmää. Pankista riippuen maksua voi kuitenkin jatkaa normaalisti ilmoituksista huolimatta.
Ongelma johtuu siitä, että Loimaan Vesi -liikelaitos, joka kuuluu Loimaan kaupungin sisäiseen konserniin. Vaikka tili on Loimaan Vesi -liikelaitoksen käytössä, sen omistaja on Loimaan kaupunki. Tämän vuoksi järjestelmä saattaa antaa täsmäämättömyysilmoituksen.
Pankin yleinen ohje
Pankkien yleinen ohje on seuraava: ”Jos nimi ei täsmää, saat ilmoituksen. Voit silti suorittaa maksun. Maksu siirtyy aina tilinumeron perusteella, joten maksunsaajan nimi ei ole teknisesti pakollinen. Tarkistuspalvelu auttaa kuitenkin varmistamaan, että rahat menevät oikealle saajalle.”
On tärkeää, että tarkistat tilinumeron ja viitenumeron oikeellisuuden. Maksunsaajaksi voit kirjoittaa Loimaan kaupunki.
Olemme saaneet asiakkailta paljon yhteydenottoja samasta ongelmasta, mutta kaikki maksut ovat tulleet perille oikein. Tilanne on nyt korjattu, ja seuraavissa laskutuksissa ilmoituksia ei pitäisi enää tulla.